Sociaal & ondernemend

hotspot hutspot denkt zo weinig mogelijk in hokjes. De doelgroep is breed. De doelen zijn breed. Met als resultaat: een mooi integraal concept dat ontzettend veel bijdraagt op heel veel fronten. Mireille van den Berg . Bij deze als gastblog hier geplaatst.

Wat is een sociaal ondernemer?

De term ondernemer wekt misschien verwarring, want een ondernemer is commercieel en heeft een winstoogmerk. Het doel van een ondernemer is om een bedrijf op te zetten wat financieel gezond is. Soms hebben ondernemers een maatschappelijk verantwoorde werkwijze, maar de onderneming zelf mag daar niet onder lijden. Succesvolle ondernemers zijn innovatief en weten door ondernemend en innovatief te zijn hun bedrijf verder te ontwikkelen. Dat laatste is ook waar de term ‘ondernemer’ in het concept ‘sociaal ondernemer’ op slaat: een innovatieve professional die zichzelf blijft ontwikkelen, oftewel: ondernemend is.

Een sociaal ondernemer heeft meestal de rechtsvorm van een stichting of een vereniging en in een enkel geval een bv met als aandeelhouder een stichting. De kern van sociaal ondernemerschap is dat er een statutair vastgelegde maatschappelijke doelstelling is en geen winstoogmerk. De sociaal ondernemer heeft in veel gevallen een verdienmodel waarmee hij of zij deels financieel zelfredzaam is. Hoewel het streven van veel sociaal ondernemers misschien is om ooit helemaal financieel zelfredzaam te worden, staat de maatschappelijke doelstelling voorop en ontwikkelt de sociaal ondernemer een bedrijfsmodel waarin zowel eigen inkomsten als fondsen, subsidies, sponsoring een plek hebben. een normaal bedrijfsmodel op een sociale onderneming loslaten heeft niet zoveel zin omdat de meeste normale bedrijven niet primair een maatschappelijke doelstelling hebben. Sociaal ondernemerschap is een relatief nieuw fenomeen en het gevolg van een aantal landelijke en internationale ontwikkelingen waarin de overheid zich terugtrekt en het aanbod verschraalt of waarin de overheid of andere gevestigde partijen (nog) geen antwoord hebben op nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen, waar de sociaal ondernemer wel op in weet te spelen. Je zou kunnen spreken van een nieuwe sector die in ontwikkeling is: de sociaal ondernemers zijn er en gaan niet meer weg. Zij vervullen inmiddels vaak op heel lokaal niveau een functie waar behoefte aan is.

Gezien het feit dat de sociale ondernemer geen commercieel doel, maar een maatschappelijke doelstelling heeft, is het aanvragen van die externe gelden vaak de enige manier voor de sociaal ondernemer om zijn ‘bedrijf’ te laten bestaan. Het is aan de verstrekker van de fondsen, subsidies en sponsorgelden om te beslissen of het maatschappelijke doel van de sociaal ondernemer ook breed genoeg gedragen wordt om er financieel aan bij te dragen. Hier komen de fondsen in het spel. Zij hebben vaak zelf ook een missie en de doelstelling van de sociaal ondernemer kan daar bij aansluiten. Complexer wordt het met de overheid, immers, die heeft in 2015 de participatiesamenleving afgeroepen en de burgers de opdracht gegeven om zelf antwoorden te geven op maatschappelijke vraagstukken. Deze participatiesamenleving is ruim van te voren aangekondigd, waardoor ondernemende burgers zich een aantal jaren lang heeft kunnen warm lopen om met hun antwoord voor een betere samenleving te komen: meer groen, gezonde voeding voor iedereen, gebruik van leegstand als ontmoetingsplekken, werkervaringsplekken voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De burger voert die opdracht van de overheid inmiddels met succes uit. Diezelfde overheid lijkt op het moment wat meer moeite te hebben om de touwtjes uit handen te geven en zit in een transitie. Lokale overheden weten nog niet wat ze aan moeten met die nieuwe spelers in de wijk, Waar de ene gemeente kansen ziet voor innovatie, ruimte biedt voor broedplaatsen en sociaal ondernemers verwelkomt, werpt de andere gemeente huizenhoge barrières op, heeft bezwaren of geeft geen subsidie aan ‘ondernemers’. De term sociaal ondernemer is ineens een discussiepunt, terwijl waar het om gaat, de maatschappelijke doelstelling, onvoldoende wordt belicht.

Het ontwikkelen van een nieuwe sector is spannend en geeft spanning. De realiteit haalt het beleid in en sociaal ondernemers moeten daardoor veel energie stoppen in gesprekken met de gevestigde orde die enerzijds hun aanwezigheid over zich heeft afgeroepen en anderzijds niet weet welke plek het moet krijgen. Dit is een onbevredigende situatie voor beide partijen en de komende tijd krijgen zowel de sociaal ondernemers als de overheid de kans om te laten zien waar ze voor staan. Sociaal ondernemers willen een level playing field waarin ze serieus genomen worden als factor van belang voor de buurt, de wijk en de stad.

Overheid: wat is hierop uw antwoord?

Mireille van den BergMireille van den Berg is duurzaam ontwikkelaar en innovator op sociaal maatschappelijk gebied en onderwijs, met als specialismen: sociaal ondernemerschap, participatie en talentontwikkeling. Mireille is o.a. oprichter van de organisatie Talentfabriek010.

Een gedachte over “Sociaal & ondernemend

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s