Tropisch sap van eigen bodem?

Fruitdrank bevat vooral appel“, lees ik net. Is dat erg? Vind ik niet. Komt ook wel een beetje doordat ik zelf liefst appel of appel-perensap drink, hoor, zal ik er eerlijk bij zeggen. Maar toch. Passievrucht, ananas – stiekem zit het er nauwelijks in. En wortel en tomaat zitten er stiekem wél vaak in. Het eerste lijkt me eigenlijk prima, en het tweede nog beter! Natuurlijk vind ik het best belangrijk dat er vermeld wordt welke ingrediënten er écht in een pak sap of wat ook zitten, of (meer nog) hoeveel suiker er aan toe wordt gevoegd, maar ik moet ook gewoon lachen om ons domme consumenten die zich steeds laten foppen. Als je passievruchtsap koopt, wortelsap drinkt, en het niet door hebt, ben je gewoon een ei, laten we wel wezen.

Overigens, als we het toch hebben over kansen voor het Westland: ga hier iets mee doen! Tropisch (en luxe) ogende groentensapjes met ingrediënten die we eigenlijk allemaal op eigen bodem kunnen telen. Daar zitten toch wel mogelijkheden, zou je zeggen. En dan vooral in het opwaarderen van de appel, wortel en tomaat als ingrediënten voor een goeie vruchtensap. Die wortelsapjes en dergelijke staan in de biosuper en gezondheidswinkel overigens al lang op het schap, maar worden door de rest van Nederland (meestal zonder te proeven) weggezet als bocht voor gezondheidsfreaks. Misschien smaakt het ook wel minder lekker – ik zou het niet weten – maar dat komt dan wellicht doordat er minder dan 6 suikerklontjes per glas in te vinden is. Dat zeg ik natuurlijk op de gok, maar zou je even zelf moeten controleren. Ook de biosupers kun je niet klakkeloos vertrouwen, weten we.

3 gedachtes over “Tropisch sap van eigen bodem?

  1. Beste Gaatske, er zijn verschillende mogelijkheden. Echt biologisch uit de directe omgeving weet ik niet precies. Wel qua vlees (KoKalf, met een winkel in Elburg centrum). Zelf kies ik niet altijd de gecertificeerde producten, maar vooral dichtbij, zodat je kunt zien hoe het er op de boerderij aan toe gaat, en ook met de boer in gesprek kunt gaan. Natuurlijk Goed (in Oosterwolde, je kunt je aanmelden om een bericht te ontvangen wanneer er geslacht wordt) maak ik zelf gebruik van. Heeft rund,lam en varkensvlees. Kaas en evt boter, yoghurt en melk bij Kaasboerderij van Zeeburg in Doornspijk aan de Mezenberg weg. Leuke site ook. Koeien in de wei en binnenkort start de bouw van een hele diervriendelijke nieuwe stal voor de winterperiode. Eieren kun je biologisch halen bij De Grote Wiede hier in Nunspeet (net Hulshorst), maar da’s wer een eind rijden. Verder is een aanrader de Hofwebwinkel. Die heeft vast ook leverpunten in Elburg? Allemaal biologische of bio-dynamische producten uit de regio, online te bestellen en wekelijks af te halen bij een leverpunt in de buurt. Via Google kun je van al deze bedrijven wel de contactegevens of bestelgegevens vinden. En misschien eens verdiepen in de werkwijze van Bakker Schuld (teelt ook eigen graan) en Fruittuin Verbeek beiden in Oldebroek. Niet biologisch, maar toch interessant! En natuurlijk ben je van harte welkom op onze eigen (kleine) Dorpstuin Nunspeet, voor groenten en plukbloemen. Succes!

  2. De PLUS in Elburg heeft trouwens ook wel een goed bio assortiment, begrijp ik altijd, en de Gooody Foods winkel in Zwolle is geweldig om eens in de zoveel tijd wat spullen in te slaan! In Zwolle zit uberhaupt nog veel meer, maar voor de dagelijkse / wekelijkse boodschappen weer een flinke afstand.

Geef een reactie

