Gluren bij de buren (boeren?)

Krispijn Beek haalt op Twitter een bericht van TreeHugger aan, over een nieuwe site genaamd Real Time Farms. De ondertitel op de site is mooi:

Whether you are looking to eat out or eat in, Real Time Farms allows you to see your food, learn how it was grown and visualize the journey it took to reach your table!

Maar de intro c.q. invulling van Treehugger zelf zet mij wel aan het denken.

Where it will get interesting is if the guide starts to branch out from the locavore set. Given its stated aim of documenting “the entire food system”, and given that ANYONE can upload photos and tell the story of their food, it seems like there is an opportunity for activists to tell the stories of the industrial food system through this platform too.

Zo bekeken, zie ik een tegenstelling in doel en aanpak van de site. Ik houd ook van boerenmarkten en ambachtelijke boerenproducten (zie de tabs op Real Time Farms). Maar het gros van ons voedsel wordt op een andere manier gemaakt. Wil je dat inzichtelijk maken om mensen beter te laten kiezen in hun dagelijks menu? Super! Maar dan hebben we het dus niet over een neutraal voedselsysteem-in-kaart-brengen. Dan hebben we het over food champions op een voetstuk plaatsen en (vanuit Treehugger’s invalshoek) misstanden aan de kaak stellen.

Dat eerste zijn we allemaal voor, denk ik, maar dat tweede valt nog meer over te zeggen? Sociale media zijn een mooie tool om meerdere kanten van een verhaal te laten zien. Als Real Time Farms in staat is om zo lang mogelijk een neutraal platform voor alle voedselproducten (en andere partijen in het systeem) te zijn om hun verhaal te doen en te illustreren, heb je een mooie bodem voor een dialoog. Wordt het al snel een wereldwijde “Ongehoord“, dan heb je wellicht effect op consumentenkeuzes (is de impact van dit soort campagnes wel eens onderzocht om koopgedrag? lange termijn?), maar zal je niet meer welkom zijn aan de keukentafels van de boeren in kwestie. En daarmee mis je een kans om samen een gezond voedselsysteem te ontwikkelen. Want met alleen de knuffelprojecten komen we er niet.

2 gedachtes over “Gluren bij de buren (boeren?)

  1. Dorine,
    Het zal voor zowel de bomenknuffelaars van deze wereld, als de boeren (en de voedselketen) even wennen worden. Maar de roep om transparantie komt er toch echt aan. Dat zal zeker zo z’n negatieve bijeffecten hebben, met als mogelijk gevolg dat boeren achter gesloten deuren proberen te blijven.

    Het is de vraag of dat de juiste route is. Naar mijn mening kun je beter in dialoog gaan met je klant om te laten zien hoe je tot je keuzes komt en om te zien of je samen tot betere oplossingen kunt komen.

    Ik denk dat een site als Treehugger ten onrechte denkt dat de wereld in te delen is in zwart en wit (duurzaam en onduurzaam). Naar mijn mening is de wereld veelkleurig. Een site als Real Time Farms kan dat inzichtelijk maken en consumenten de tools in handen geven om hun voedsel te beoordelen op aspecten die ze zelf belangrijk vinden.

    De een hecht veel waarde aan dierenwelzijn en wil een koe die in de wei heeft gelopen. Een ander hecht meer waarde aan natuur en wil een koe die binnen heeft gelopen, zodat er minder ammoniak in zijn natuurgebiedje terechtkomt. Een derde heeft weinig te makken en wil af en toe toch vlees en kiest voor de kiloknaller. Wie gelijk heeft? Goede vraag.

    Zelf behoor ik op verschillende momenten en bij verschillende aankopen tot een andere groep. Wat ik in ieder geval wil is veel makkelijker achterhalen waar mijn voedsel vandaan komt, welke afstanden het heeft afgelegd en hoe het onderweg behandeld is. Zodat ik mij daar een oordeel over kan vormen (ja ik heb hersens en die gebruik ik om zelf na te denken over wat ik acceptabel vind😉. Als ik ontevreden ben over bepaalde aspecten laat ik mijn stem horen en stem ik desnoods met mijn portomonnee. Wanneer dat betekent dat ik niet meer welkom ben aan de keukentafel van een boer of voedselverwerker: het zij zo.

  2. Grotendeels met je eens, Krispijn! Echter wat betreft het niet welkom zijn aan de keukentafel: dat gaat meestal niet over gewoon je stem laten horen of een ander product kiezen dan wat de betreffende boer te bieden heeft. Dat gaat over ongenuanceerde berichtgeving, die getuigd van een vooroordeel over de ander. Van je gelijk willen halen zonder het gesprek aan te willen gaan.

    Wat ik zelf zoek is informatie die tussen Stap in de Stal (http://www.overvarkens.nl/varkens_link.php) en Ongehoord (http://www.achtergeslotendeuren.nl) in zit. Die informatie die je niet kunt halen uit de PR foto’s van de varkenshouderij, en uit de kiekjes van de dierenwelzijnsactivist, maar alleen door echte gesprekken met elkaar.

    Blijft mijn vraag: wat voor platform of initiatief moedigt die gesprekken aan of moedigt aan dat mensen met hun lokale buur-boer aan de praat slaan, in plaats van dat het als een arena fungeert waar pro en anti hun statements spuien? (Foodlog e.d. doen dat al wel deels, maar de meeste mensen die bij de supermarkt de mensen van Ongehoord aanhoren, vind je nog niet op Foodlog…)

Geef een reactie

