Minicursus sociale media & platteland

Samen schrijven

  1. Bekijk dit filmpje over Google Docs: http://dotsub.com/view/17eaa9f0-787b-4fd8-b1c7-f8d61db2e310 en het filmpje over wiki’s: http://dotsub.com/view/77366331-a04d-48f0-8cab-cb5e278c4033.
  2. Een wiki is een website waarop gebruikers samen kunnen werken aan een document of een website. Zij kunnen eenvoudig zinnen of pagina’s toevoegen, bewerken en verwijderen. Wikipedia, de online open-community encyclopedie, is de grootste en bekendste wiki van het web. Google Docs is een vergelijkbare tool, voor het online, zelfs gelijktijdig, samen schrijven in één document. Wat maakt het gebruik van dit soort tools zo aantrekkelijk?
    • Iedereen (geregistreerd of ongeregistreerd – dat laatste indien dat gewenst is) kan content toevoegen, wijzigen of verwijderen.
    • De software houdt automatisch het versiebeheer bij en je ziet in één oogopslag wat er veranderd is en door wie.
    • Oude versies van een pagina of document, kunnen altijd worden opgehaald en hersteld.
    • Gebruikers hoeven geen kennis te hebben van HTML om aan de tekst te werken. Een eenvoudige tekstverwerker zorgt voor de juiste opmaak en structuur.
      (Bron: 23dingen.nl)
  3. Open het lege Google document dat voor deze workshop is aangemaakt. Bespreek met degene  die naast je zit(ten) aan wat voor tekst je zou willen schrijven om te oefenen met Google Docs. Beschrijf bijvoorbeeld een anecdote die de kracht van de Leader-aanpak toont of schrijf samen een ideeenlijstje voor toepassingen van sociale media binnen je werk. Probeer daarbij beiden vanaf je eigen computer te werken, maar wel aan een gezamenlijke tekst.

Weblogs en RSS

  1. Bekijk eens dit filmpje over weblogs:
    http://dotsub.com/view/dc75c2e2-ef81-4851-8353-a877aac9fe3c
  2. Bekijk de weblogs van een of meer van de volgende personen / groepen en laat bijvoorbeeld een reactie achter wanneer je een interessant bericht leest.
    – Netwerk Platteland

    – Rurale Sociologie Groep

    Foodlog
    Limes Nederland
    Krijn Poppe
    Innovatie Netwerk
  3. Op de weblogs van bijvoorbeeld Netwerk Platteland en de Rurale Sociologie Groep zijn voorbeelden van tag clouds te zien. Elke individuele blog post (een bericht) krijgt een trefwoord mee, een tag. De tag cloud geeft de groep veel voorkomende tags weer, waarbij de meest gebruikte tags groter worden weergegeven dan de andere tags. De tags zijn aanklikbaar, waarna een lijst verschijnt van alle blog berichten met deze tag.
  4. Nieuwe blogs kun je onder andere vinden via de hiervoor bedoelde Google Blog Search. Als je wilt, zoek eens een blog rondom een onderwerp dat je interesseert of de regio / plaats waar je woont.
  5. Reflectie: Welke berichten spreken je aan? Wat voor berichten zou je graag lezen op een weblog en waarom? Wat zou het schrijven van zulke berichten jou zelf kunnen opleveren?
  6. Als je wilt kun je zelf binnen enkele minuten een gratis weblog aanmaken, via www.wordpress.com. Thuis kun je als je wilt er mee verder aan de slag. Je kunt ook doorgaan met de volgende oefening, om te leren hoe je meerdere blogs makkelijk kunt volgen:
  7. Elk weblog, maar ook veel andere web2.0 tools geven een signaal af wanneer er een nieuw brokje informatie wordt gepubliceerd. Via een RSS reader, zoals Google Reader, kun je je abonneren op die signalen. Zo hoef je niet steeds bij verschillende weblogs langs om te kijken of er iets nieuws is gepubliceerd. Nieuwe berichten verschijnen automatisch in je reader. Je kunt je ook abonneren op een YouTube kanaal of bijvoorbeeld op een zoekopdracht. Steeds wanneer Google nieuwe zoekresultaten vindt, krijg je via je reader een seintje. Bekijk eens dit filmpje over RSS: http://dotsub.com/view/69aa48a4-a95f-4bc8-a511-bb0a1ee95e12
  8. Bekijk Google Reader (vraag evt de workshopleider om in te loggen op een bestaande account) en blader door de berichten in verschillende mapjes.
  9. Reflectie: Wat levert deze oefening op? Wat voor kansen zie je? Wat zou je nog willen uitzoeken?
  10. Laat eventueel wat van je bevindingen achter in dit Google document dat we voor deze workshop aanmaakten.

Twitter

Twitter is smsʼjes sturen in de ether. Berichtjes van 140 tekens lang. Het wordt ook wel microbloggen genoemd. Iedereen die het wil kan afstemmen op jou ʻtweetsʼ (de berichtjes die je schrijft). In principe zijn alle tweets openbaar. Zo kun je allerlei contacten op je radar houden, en anderen van je eigen wel en wee op de hoogte houden.

Twitter account aanmaken

  1. Surf naar Twitter http://twitter.com en klik op ʻsign upʼ.
  2. Vul de verplichte gegevens in, zoals je naam, gewenste Twitter naam en je (zelf gekozen) wachtwoord. (Zie de Tips hieronder.)
    Onthoud username en password goed.
  3. Wanneer je alle gegevens hebt ingevuld, druk je op Create my account. Hiermee wordt je nieuwe Twitter account aangemaakt.
  4. Ter beveiliging tegen spammers wordt er een plaatje met twee woorden getoond. Type deze over en druk op Finish. De stappen die Twitter vervolgens voorstelt, zoals een uitleg over hoe je vrienden kan toevoegen, slaan we nu even over.
  5. Je krijgt nu een email ter controle toegestuurd op het adres dat je hebt doorgegeven. Ga naar je email en klik op de bevestigingslink in de mail. Gefeliciteerd, je Twitter account is aangemaakt, en klaar voor gebruik!

Tips

  • Om de account te kunnen bevestigen straks, heb je toegang tot het ingevulde emailadres nodig.
  • Kies een niet te lange, duidelijke twitter naam. Een korte Twitternaam scheelt tekens in elke Tweet die verstuurt wordt met jouw naam erin. Omdat veel namen al ʻbezetʼ zijn, is het soms even zoeken.
  • Je twitternaam kun je achteraf aanpassen. Wat je voor nu kiest is dus niet zo belangrijk.
  • Het invullen van je ʻbioʼ, (dat is meer informatie over jezelf) en uploaden van een foto / afbeelding is heel belangrijk. Het zorgt dat je herkenbaar en vindbaar bent, en dat mensen je eerder gaan volgen. Het is beter dit achteraf, rustig in te vullen, maar vergeet het niet!

Twitteren!

  1. Ga naar je eigen Twitter pagina (via ʻsign inʼ)
  2. Zet je cursor in het vakje “Whatʼs happening” en type je eerste twitterbericht. Vergeet niet de hashtag #guusnet in het bericht te typen. (Zie het Twitterwoordenboekje hieronder.) Druk op de knop “Tweet”.
  3. Je tweet verschijnt in je eigen ʻtimelineʼ. Klik nu op de hashtag #guusnet. Dit heeft hetzelfde resultaat als een zoekopdracht uitvoeren op de hashtag #guusnet.
  4. Bekijk de andere twitteraars die twitteren met #guusnet, en ga hen volgen
  5. Stuur een antwoord naar een van de anderen, door je tweet te beginnen met @ en dan (eraan vast!) de twitternaam van deze persoon. Gebruik opnieuw #guusnet.
  6. Stuur eens een ʻdirect messageʼ naar iemand (bijvoorbeeld uit deze groep) die jou is gaan volgen.
  7. Wie zou je willen volgen op Twitter? Kijk eens op de twitterpagina van bv @guusnet bij ʻfollowingʼ of ʻfollowersʼ en abonneer je op mensen die je interessant lijken.
  8. Alvast wat mensen en groepen uitgelicht hieronder:
    Enkele netwerken en groepen:
    @vitaaloldambt
    (Netwerk Vitaal Oldambt), @kempengoed (Streekhuis Kempengoed), @woordvoerderVLM (Vlaamse Landmaatschappij), @ruralnetwork (Ierse Rural Network, @cmoflevoland (CMO Flevoland) @dbgajk (Gelders AJK), @zajkzeeland (Zeeuws AJK)
    Enkele personen actief binnen Netwerk Platteland:
    @mkoot
    (ETC), @rjanmaat (De Lynx),  @allepostmus (VKKL)
    Enkele mensen bij de overheid:
    @dididorrestijn
    (wethouder), @henkaalderink (burgemeester), @jvaaken (ambtenaar), @janabeekman, @waterviolier, @BJMvanEssen, (provincie) @HarryKeereweer (gedeputeerde)
  9. Je kunt op Twitter Search bepaalde steekwoorden zoeken en volgen, zodat je een gevoel krijgt wat er over bepaalde themaʼs gezegd wordt. Een snelle manier om de publieke opinie in beeld te krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens wat ʻkrimpʼ oplevert of bijvoorbeeld ‘Westerkwartier’.
  10. Om makkelijker overzicht te houden, of voor je twitter op je mobiel, zijn er programmaatjes als Tweetdeck of Hootsuite.
  11. Laat eventueel wat van je bevindingen achter in dit Google document dat we voor deze workshop aanmaakten.

LinkedIn

  1. Bekijk de korte video intro over social networking: http://dotsub.com/view/3d2a8e25-fca0-465d-83e0-3c2ceca3e6a9.
  2. Ga naar www.LinkedIn.com en meld je aan, aan de rechterkant van het scherm. Voor deze oefening kun je beginnen met heel beknopt de minimale gegevens in te vullen. Als je later meer wilt invullen kan dat.
  3. LinkedIn zal je vragen of ze vast een begin moet maken met het in kaart brengen van je netwerk. Hiervoor kun je bijvoorbeeld toegang geven tot je email adressen bestand. Mensen die een LinkedIn account hebben kun je daarmee makkelijk opsporen en aan je netwerk toevoegen. Je kunt deze stap ook overslaan en later thuis uitvoeren als je wilt.
  4. Zoek in LinkedIn (rechtstreeks via www.linkedin.com of via www.google.com) eens personen die je kent, bijvoorbeeld mensen die vandaag aanwezig zijn. Voeg ze toe als contactpersoon, (rechtsbovenaan > Add this person).
  5. Bekijk eens het netwerk van de door jou toegevoegde  contacten. Zijn er nieuwe namen bij die misschien interessant voor je zijn? Als je doorklikt op een van die mensen, bekijk eens welke andere wederzijdse bekenden jullie wellicht hebben. Dit zie je snel in de rechterkolom, even naar beneden scrollen. Soms levert dit interessante inzichten in je eigen netwerk op, en aanknopingspunten voor als je je netwerk wilt uitbreiden.
  6. Bekijk eens de groep Netwerk Platteland / GUUS of zoek een groep via Search rechts bovenaan in LinkedIn.
  7. Is de groep open of gesloten voor buitenstaanders? Kun je je ervoor aanmelden? Welke omschrijving trekt je aan om lid te worden en welke niet? Wie zijn er lid en ken je die leden?
  8. Blader door de leden en de eventuele discussies die worden gevoerd (voor zover toegankelijk, als je nog geen lid bent van de groep) en laat bijvoorbeeld een bijdrage achter bij een discussie. Zou dit voor jou werken? Om te discussiëren en/of contact te houden met mensen?

Een gedachte over “Minicursus sociale media & platteland

  1. Thank you so much for giving everyone remarkably splendid opportunity to read from this blog. It really is very enjoyable and full of amusement for me personally and my office mates to search your website on the least thrice a week to study the new guides you have got. And lastly, I’m just certainly amazed with your special inspiring ideas you give. Some two points on this page are in truth the best we have all ever had.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s