Klasseboeren – Flickr & YouTube oefening

Flickr

  1. Flickr is een website om foto’s op te slaan en met anderen te delen. Bekijk Flickr en gebruik de zoekfunctie om naar foto’s te zoeken. Bijvoorbeeld naar Brabant, boerderijeducatie of platteland.
  2. In veel sociale media wordt gewerkt met een soort ‘labels’ die je kunt meegegeven aan de informatie die je publiceert. Die labels noem je tags. Ook foto’s in Flickr hebben tags. Een foto over je boerderij kun je bijvoorbeeld taggen met ‘boerderij’, ‘platteland’ en ‘brabant’. Via tags kun je nog wat preciezer door je eigen foto’s of door die van anderen zoeken.
  3. Via de geavanceerde zoekfunctie van Flickr kun je je zoekactie richten op een specifieke tag. Je kunt ook bij een geopende foto in de rechterkolom kijken welke tags de foto heeft meegekregen. Door op de tag te klikken vind je meer foto’s.
  4. (Foto’s die gedeeld zijn via Creative Commons licentie kun je onder bepaalde voorwaarden gratis gebruiken. Ik heb mijn Flickr account zo ingesteld dat al mijn foto’s automatisch via de Creative Commons licentie worden gedeeld.)
  5. De tags kun je ook gebruiken om een “kanaal” te creëren waarmee je binnen een bepaalde groep foto’s deelt. Bijvoorbeeld door je eigen foto’s de tag klasseboeren mee te geven. Als klasseboer kun je steeds deze tag in de gaten houden en zo zien welke foto’s door of over klasseboeren worden gedeeld.
  6. Je kunt je ook abonneren op dit kanaal, via bijvoorbeeld Google Reader. (Laat het weten als je hier meer informatie over wilt.)
  7. Wat levert deze oefening op? Wat voor kansen zie je? Wat zou je nog willen uitzoeken? Documenteer je bevindingen in ons gezamenlijke Google document (voor iedereen toegankelijk).

YouTube

  1. YouTube is een website om filmpjes op te slaan en te delen met anderen. De filmpjes kun je op YouTube zelf bekijken, maar ze kunnen ook heel makkelijk worden getoond op een andere website, of bijvoorbeeld in een weblog. Bekijk YouTube en zoek eens wat filmpjes die je interessant vindt.
  2. Als je een leuk filmpje vindt, probeer dan eens een reactie achter te laten. Als er al reacties staan, blader er eens doorheen. Wat vind je ervan?
  3. Bekijk welke informatie en opties je bij verschillende filmpjes ziet. Wie heeft het filmpje gemaakt? Wat schrijft hij/zij erover? Hoe kun je het filmpje delen met anderen? Hoe kun je verder zoeken naar meer filmpjes?
  4. Het is mogelijk om je te abonneren op bepaalde filmpjes (in YouTube zelf of – wederom – via iets als Google Reader) of om de link van een filmpje voor jezelf op te slaan zodat je hem later makkelijk terug kan vinden.
  5. YouTube draagt ook suggesties aan van filmpjes die gerelateerd zijn aan het filmpje dat je hebt uitgezocht. Zitten er interessante suggesties bij? (Als je wilt, kun je eens verder klikken.)
  6. Wat levert deze oefening op? Wat voor kansen zie je? Wat zou je nog willen uitzoeken? Documenteer je bevindingen in ons gezamenlijke Google document (voor iedereen toegankelijk).

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s