Digitaal netwerken – sessie voor JAV Utrechtse Venen

Vanavond ben ik te gast bij een groepje jonge agrarische vrouwen, JAV afdeling Utrechtse Venen, voor een sessie over ‘digitaal netwerken’. Uitgenodigd door Saskia, JAV lid en een van de deelnemers aan ons leertraject Platteland 2.0 afgelopen februari.

Deze blog post is ter voorbereiding van die sessie, en bevat een bulk aan links die mogelijk voorbij komen. Ik neem voor het gemak een ruime opvatting van het onderwerp “netwerken” en laat hieronder verschillende web2.0 toepassingen de revu passeren. Iedereen netwerkt op zijn eigen manier, dus heeft weer behoefte aan zijn eigen setje tools.

Ronde Venen - Woerdse verlaat - Foto door Frans de Wit

Social media, web 2.0, …

Hoe werkt het:

LinkedIn
Tool: www.Linkedin.com

Tags

  • Terugvindbaarheid, labeltjes, ‘belonging’ – het horen bij, community vorming.
  • Zie per tool hieronder.

Weblogs
Tools: www.wordpress.com / www.blogger.com

Twitter
Tool: www.twitter.com

  • Geroezemoes, prikbord, koffiehoek, vluchtig, breed, radar, kabbelen. Wat ben jij aan het doen, wat zijn de mensen in je netwerk aan het doen, wat voor nieuws komt er voorbij, wat vindt men van dat nieuws, wat vind jij zelf?
  • Wie zit’r op Twitter? Saskia en ikke, maar bijvoorbeeld ook Josien Kapma (GUUS), Joyce de Visser (kampeerboerin uit Zeeland), Erik Koldewey (Syntens), Frank Verhoeven (Boerenverstand / Duurzaam Boer Blijven) Dick Veerman (Foodlog), …
  • Via Twitter kun je mensen volgen, zoals bovenstaande mensen. Goede volgtips krijg je via http://twitter.com/guusnet, en van de mensen uit je eigen netwerk. 
  • Hashtags zijn handig om een onderwerp in de gaten te houden. Door iedereen te gebruiken. Bijvoorbeeld GuusNet, of platteland.
  • Om overzicht te bewaren: download www.tweetdeck.com voor op je PC of laptop, of iets vergelijkbaars als je een mobiel internet apparaat voor in je broekzak hebt.
  • Zie voor een lijstje begrippen en afkortingen mijn eerdere blog post voor Vrouwen van Nu (retweeten, direct message, …)
  • Nog iets: Twitter als ecosysteem, 5 voorbeelden (status updates, klantenservice, conversatie met je fans, kanaliseren van informatie, data data data > Twitter community)

Foto’s delen
www.flickr.com / www.picasa.com

  • Meer dan 1000 woorden, illustratie, sfeer, gevoel, passie, je gebied / boerderij als merk, gezicht bij een naam.
  • Foto’s zoeken op tekst: Ronde Venen, veenweide, platteland. Nog niets op Utrechtse Venen …
  • Foto’s die je mag gebruiken (Creative Commons licencie – aanvinken via geavanceerd zoeken), bijvoorbeeld weer van de Ronde Venen.
  • Op tags Ronde Venen,  guusnet  
  • Zorgvuldig zijn met foto’s van mensen (incl kinderen) die je boerderij bezoeken.

Vergelijkbaar: filmpjes delen via bijvoorbeeld YouTube of Vimeo.

  • Verhaal overbrengen, interview, bezoekers of klanten aan het woord, impressie, kort-maar-krachtig.

RSS

  • RSS Reader: Filter, zeef, volgen, up-to-date, krant – lezen wanneer je wilt.
    www.google.nl/reader
  • RSS als technologie: lijm, olie, cement, (metafoor vrij invullen), samenvoegen, uitwisselen, verbinden.
  • Voorbeeld van RSS gebruik in websites: zie eerder genoemde weblogs en de tools die geintegreerd zijn in de sidebars (de kolommen aan de zijkant), bijvoorbeeld Boerenverstand (blijf ik een mooi voorbeeld vinden).

* * *

Het eigen bloggen schiet er een beetje bij in de laatste tijd, maar mogelijk vind je in een volgende blog post of in de reacties hieronder een terugkoppeling van de avond. Ook reacties van anderen zijn welkom.

2 gedachtes over “Digitaal netwerken – sessie voor JAV Utrechtse Venen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s