Blogs en ik

Share photos on twitter with TwitpicSamen met Josien Kapma faciliteer ik een een online leertraject over platteland en web2.0.  Honderd deelnemers, en vandaag alweer dag 4. Na afloop van het traject, dat de hele maand februari duurt, hoop ik wat meer te schrijven over onze specifieke aanpak en mijn ervaringen als begeleider. Er zitten best leuke uitdagingen aan dit specifieke traject. Maar eerst een stukje over bloggen. dat is namelijk het onderwerp waar we vanaf vandaag mee aan de slag gaan.

Mijn Engelse weblog

Ik blog sinds 2005, toen een collega mij vroeg voor zijn project een weblog aan te maken. Ik had er al wel van gehoord, maar niets mee gedaan. Om uit te proberen eerst maar zelf wat opzetten dus. Eerst in de tool Blogger, maar al heel snel overgezet naar WordPress. Dat eerste blog bestaat nog steeds. Het is in het Engels. Je vind het hier: www.ruter.nl/blog.

Ik gebruikte het om te bloggen over de dingen die ik tegenkwam voor mijn werk. Wat over web2.0 tools, later steeds meer over communities of practice, online leren en kennis uitwisselen, kennismanagement in ontwikkelingssamenwerking, en de laatste jaren nog meer over de inhoudelijke kanten van mijn werk, bijvoorbeeld zorglandbouw en stadslandbouw. Die verschuiving van onderwerp, en het feit dat ik niet heel veel blog betekent ook dat ik geen hele grote vaste lezersgroep heb. Een klein groepje trouwe lezers, en verder veel mensen die de individuele berichten vinden via Google (zoeken) en dan eens verder neuzen naar andere berichten.

Sinds eind 2008 ben ik ook in het Nederlands gaan schrijven, hier op dit weblog. Dit was vooral om inhoud te geven aan het initiatief GUUS van LNV (later in het leertraject meer daarover). Inmiddels schrijf ik veel vaker hier dan op mijn Engelse weblog, ook omdat mijn werk veel meer naar NL is verschoven. Ook hier wordt mijn weblog het meest bezocht door mensen die via een zoekmachine opzoek zijn naar informatie, die zij dan tegenkomen in een berichtje wat ik ooit schreef.

Aanmoediging

Wat mij geweldig heeft aangemoedigd om echt door te zetten met het bloggen is een berichtje van online facilitation goeroe Nancy White. Toen ik net een week of twee was begonnen noemde zij mij op haar weblog, en verwees mensen door naar mijn blog. Ik kreeg ineens veel lezers (Nancy’s weblog was erg goed bezocht) en mensen lieten me berichtjes achter met leuke reacties. Eentje was een bekende, Joitske Hulsebosch (mijn eerste lezer). Zij schreef: “En nou wel doorzetten he?” En dat deed ik.

Waar ik blog

Je kunt ervoor kiezen om een persoonlijk weblog op te zetten, een blog voor een project of programma waar je aan werkt, samen met collega’s schrijven op een blog van je organisatie, etcetera. In een eerder leertraject (voor het netwerkteam van Netwerk Platteland) schreef ik hierover het volgende:
 
Met mijn eigen weblog bouw ik een eigen lezerskring op, laat ik mensen in mijn netwerk weten waar ik mee bezig ben / wat ik tegenkom, én ben ik meer zichtbaar voor mensen die mij nog niet kennen. Met een verantwoordelijkheid om betaalde opdrachten binnen te halen is bloggen op mijn eigen weblog ook gewoon een stukje acquisitie, niet alleen ‘leren’, ‘zelfreflectie’ ‘kennisdelen’.

Ik blog daarnaast op groepsblogs als ik het belangrijk vindt om de groep meer zichtbaar te maken, of als ik mezelf wil profileren als een lid van die groep. Als groep is het makkelijker om een dynamisch weblog te creëren, omdat meerdere mensen berichten plaatsen (dus meer berichtjes, dus meer lezers), die ook nog eens allemaal vanuit verschillende hoeken eenzelfde thema behandelen. Risico met een groepsblog (als bedrijf, netwerk, programma) is soms wel dat mensen zich iets minder kritisch durven uitlaten omdat je niet alleen namens jezelf lijkt te spreken maar de hele groep vertegenwoordigd. Dan krijg je meer ‘verslagjes’ dan echt interessante invalshoeken, opinie en intellectuele uitdagingen. Andersom kan het juist zijn dat mensen soms stukjes schrijven die niet in de smaak vallen bij de andere bloggers van de groep.  Dat is iets wat je als groep onderling moet uitzoeken, denk ik. Ook via reacties op elkaar blog berichten kan dat.
 
Soms heeft een website of online communicatie platform (bijvoorbeeld NING of Hyves) ook een weblog functie. Je kunt dan binnen dat platform bloggen. Ik vind “echte” zelfstandige weblogs zoals (zoals Guus, Netwerk Platteland, ETC Adviesgroep of mijn eigen blogs) vaak makkelijker te lezen en te vinden dan weblogs die in zo’n platform verstopt zitten. Op de één of andere manier helpt het visuele aspect van een “omkaderd” of gefocust weblog gewoon bij het lezen en volgen.

Blog als website

Omdat de technologie van weblogs (zoals WordPress) zo makkelijk is, maak ik eigenlijk alleen nog maar gebruik van blog tools als ik een website wil opzetten. Het bijhouden van de informatie is een peuleschilletje, en de technologie biedt je lezers veel handige mogelijkheden, zoals het (per email) abonneren op alle nieuwe berichten. Zie bijvoorbeeld de website die ik maakte voor het project Dorpstuin Nunspeet, of de website van het EASE netwerk over energie en armoede.

5 gedachtes over “Blogs en ik

  1. Hallo Dorine, dit is het allereerste blog ooit dat ik lees ! Heb er inmiddels zelf ook één aangemaakt, maar weet nog niet zeker of ik daar mee door wil gaan.
    Vanavond leer ik meer hoogstwaarschijnlijk.
    Tot nu toe erg leuk om te doen, dat leertraject.
    groet, han

  2. Dag Dorine,

    Ik had natuurlijk wel eens over blogs gehoord maar er nooit iets mee gedaan, zag het nut ervan niet zo. Maar nu ik er intensiever mee in contact ben gekomen zie ik toch wel mogelijkheden. Ik moet alleen nog wel ontdekken hoe ik zoiets opzet, de layout etc.

    groet,

    Herman

  3. Ha Dorine,
    ook ik lees nu je blog. Als een van de vekle mogelijkheden die het net ons brengt. Zie het nut nog niet zo.
    Las overigens een interessant artikel in Elsevier vandaag over hoe afhankelijk (naast verslaafd) we zijn geworden van ict en wat voor gevaren dat in kan houden. Maar dit terzijde.
    Ik ga lekker verder kijken/zoeken.
    groet Wieke

Geef een reactie

