De boer die zou gaan emigreren

Wie gaat kijken, wie heeft hem gezien? Wat zegt zo’n film je nou? Wat doet dit met het beeld dat mensen hebben van De Boer? (Of ligt dat beeld al vast na X maal Boer Zoekt Vrouw?)

Officiele website: www.deboerdiezougaanemigreren.nl
Trailer (YouTube)
Lied bij de film (YouTube)
Netwerk artikel
Netwerk item 25 Nov

8 gedachtes over “De boer die zou gaan emigreren

  1. Oja, heb je hem gezien? Vond je de film niet mooi, of het verhaal zelf (of de boer in kwestie) niet?

    Ik kon op basis van de voorfilmpjes en fragmenten weinig sympathie opbrengen voor de boer uit de film, heel anders dan bij fotoboek over Het leven van Evert (http://tinyurl.com/7quz4b ). Ook iemand die de dingen op zijn eigen manier doet (deed), maar niet uit onwil om met de massa mee te gaan, maar uit respect voor zijn ouders en hun manier van boeren en uit liefde voor zijn stukje land en de dieren die daarop leven.

  2. Ik heb de film (nog niet gezien), maar vindt dat hij als boer absoluut geen promotie is van het platteland. En ik ga met jullie mee wbt Evert Bouw, die man deed gewoon zijn eigen ding en koesterde de plek waar hij leefde.

  3. Kennelijk is “De boer die…” weer in nieuws geweest. Explosie van bezoekers opzoek naar “boer die zou emigreren” en de vele varianten op deze zoek-zin. Ben benieuwd WAAROM die mensen opzoek gaan naar informatie over de film, en of ze er misschien ook wat over zouden willen zeggen alhier…?

  4. Hallo Dorine,

    Op dit adres een uitgebreide discussie hoe andere plattelandondernemers hier tegenaan kijken: http://melkquotum.startpagina.nl/prikbord/3904218/deze-boer-al-op-emigraria-gezien-#msg-3904218 . Ik vond het zelf een ontroerende film, ik had het vooral met Hendrik te doen die uiteindelijk toch een beetje aan zijn lot is overgelaten. Maar aan de andere kant denk ik niet dat hij in een verpleeghuis gelukkiger zou zijn. Eigenlijk zou er een plek voor hem moeten worden gezocht op een zorgboerderij waar hij weer dagelijks de stal kan uitmesten.

  5. Dorine, je vraagt je af waarom mensen naar deze film op zoek zijn. Ik ben er naar op zoek omda:
    1. Door omstandigheden kon ik de film op tv en in het filmhuis niet zien.
    2. Ik ken de knecht Hendrik. Ik heb hem als psychiatrisch verpleegkundige begeleid ongeveer van 1978 tot 1980. Hij werkte toen al bij de boer.
    Daarom dus.

  6. Bedankt voor je reactie, Bé! Ik zag op het Melkquotum prikbord (zie de link in het berichtje van Co Scholten hierboven) dat men zich zorgen maakt over Hendrik. De boer in kwestie blijkt inderdaad geemigreerd te zijn, maar Hendrik werkt nog op het erf in Leusden. Naar eigen tevredenheid, begrijp ik van de berichten. Moeilijk om daar iets objectiefs over te zeggen, afgaand op wat de media aan informatie doorspelen, maar ook ik krijg er toch een beetje een vreemd gevoel bij. Hopelijk blijft (wellicht ook door deze film) een goed netwerk om Hendrik heen staan.

  7. Vanochtend werd de docu herhaald op EO-tv. Ik heb het dus toch nog kunnen zien. Ik herkende veel in Hendrik, in vergeljking met de periode dat ik hem begeleidde (’78-’80). Ik denk dat Hendrik het wel goed gehad heeft in de jaren dat hij bij Heijmen was. Ik heb er nu wel spijt van dat ik in die jaren niet naar de boerderij ben gegaan, dat had wel gekund namelijk. Het herinnert er mij weer aan dat Hendrik ’s avonds laat thuis kwam en dat hij toen onder het eten aan mij vertelde wat hij zoal beleefd had. Daarna ging hij altijd in bad.

Geef een reactie

